Sial 2010 logo
Sial 2010 logo

SIAL, største matvaremessen i verden i 2010

SIAL, som samler 5500 franske og internasjonale utstillere og mottar nærmere 150 000 besøkende fra over 100 land, byr på hele 19 produktområder og et omfattende arrangementsprogram som omfatter 150 konferanser, møter og workshops. På messen, som arrangeres i Paris 17. til 21. oktober, får du anledning til å oppdage spennende trender innenfor dagligvarehandelen og catering.

Publisert

I en pressemelding fra arrangøren fortelles det litt om de forskjellige arrangementene:

In-store services & løsninger

In-Store Services & Løsninger gir ideer og inspirasjon til hvordan man kan eksponere varene på utsalgsstedet via et bredt produkttilbud som presenteres av internasjonale utstillere: Designbyråer (Team Créatif, Caramel AstroMed m.fl.), emballasje, reklame på utsalgsstedet, skiltning (AstroMed, CGL Pack, Coprima m.fl.), inventar (Ugur Cooling m.fl.) og ERP (TVH Consulting m.fl.).

Trend- & innovasjonsforum

Forumet er alltid en stor suksess som tiltrekker mer enn 75 prosent av de besøkende. Her kan fagfolk få innsikt i aktuelle og kommende trender og se innovasjoner rettet mot dagligvarehandel og catering.

Helse- og kostholdsforum

Helse- og Kostholdsforumet er stedet hvor produsenter av matvarer, aktører i dagligvarehandelen og cateringsektoren samt fagfolk i helsebransjen kan få ajourført sin kunnskap om sosiale og miljømessige spørsmål i forbindelse med kosthold og sunnhet. Her danner fire hovedtemaer rammen om 35 konferanser og workshops, som bl. a.:

Sunnhet og velvære i matvarer: trender & utvikling

Sunne take-away snacks fra hele verden.

Krydderurter og krydder: Tradisjonelle egenskaper og fordeler som er vitenskapelig bevist

Hvordan kan vi lære våre barn sunne kostvaner?

Nyheter og perspektiver for kantiner og storkjøkken: forslag til konkrete handlinger

Kalsium, et viktig mikronæringsstoff hele livet

Kreft og ernæring: la oss snakke om det!

Kosthold til eldre: hva er tilbudet?

Et bærekraftig matvaresystem

Forbruket av fisk økes. Hvordan kan man opprettholde et tilbud av bærekraftige kvalitetsprodukter?

Hvordan kan man sikre lik adgang til sunne matvarer?

Mellom ernæring og miljø: Forbrukernes fremtidige valgmuligheter?

Hvordan kan et bærekraftig landbruk bidra til en bærekraftig helse?

Kulturelt mangfold og forslag

Kan man finne en ”modell” for riktige spisevaner?

Hvorfor og hvordan kan vi hente inspirasjon fra de kinesiske og japanske kostvaner?

Kan internasjonale kostanbefalinger kombineres med det regionale kjøkken?

Nytt liv til det tradisjonelle og det regionale kjøkken: ernæringsmessig og miljømessig korrekt

Nye former for produktinformasjon

Kosttilskudd og trygghet

Tiltak for å øke forbruket av frukt og grønnsaker?

Ingredienser og tilsætningsstoffer i maten: Formulering for å opplyse forbrukerne

Hvilken plass fyller ernæring i de nye cateringkonsepter?

Eksempel på et prosjekt med smaksutvikling: Resultater og perspektiver

Kommunikasjon om sunnhet, et område som opplever en teknologisk revolusjon

NYHET: Kosthold og helseruter, som fører de besøkende direkte til de standene, hvor utstillerne presenterer ernæringsriktige og sunde matvarer.

Wine by SIAL

Vin har alltid vært en del av tilbudet på SIAL på samme nivå som med andre produktkategorier. I 2006 besluttet man å opprette et eget område for å gjøre vinen mer synlig på SIAL. Det ble en stor suksess: Mellom SIAL 2006 og 2008 kunne vinsektoren notere en fremgang på hele 50 prosent, og utstillerantallet nåde 200 firmaer.

SIAL tilbyr i år de besøkende fire vinarrangementer som skal optimere deres messebesøk:

Prisen Best Buy belønner de vinene som har det beste forhold mellom kvalitet og pris innenfor forskjellige priskategorier. En jury bestående av anerkjente eksperter (ønologer, sommelierer, innkjøpere, importører, journalister) foretar en blindsmakning av vinene som SIAL’s utstillere presenterer. Vinene som oppnår den beste kvalitet/pris ratio, blir valgt til Best Buy 2010.

Fair Brands

I samarbeid med en arbeidsgruppe bestående av internasjonale vinprodusenter har SIAL besluttet å utmerke de store merkene som vil presentere de ansvarlige initiativer som de har påtatt seg å gjennomføre. Arrangementet vil bli holdt i « Wine Innovation Forum », møtestedet for vinbransjens fagfolk.

Druesortene

Med 40 prosent internasjonale innkjøpere fra land som ikke nødvendigvis bruker den franske vin klassifikasjon, har SIAL valgt å innrette et spesielt område, hvor vinene presenteres etter druesorter. Dette « Varietal Area » samler 40 druesorter, med viner som er tilpasset dagens nye forbrukertrend.

Wine Business Meetings

Wine Business Meetings gir innkjøpere og produsenter anledning til å optimere mest mulig kjøp og salg takket være et målrettet og effektivt møteprogram. I 2008 ble det avholdt mer enn 100 forretningsmøter, med en tilfredshetsgrad på 100 prosent!

Gourmet Experience: Fine & selective foods

SIAL tilbyr for første gang et område for sjeldne, utsøkte og originale matvarer: Gourmet, usedvanlige, sofistikerte, eksotiske produkter og mye, mye mer.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS