Svinekjøtt

Salgsvekst for svin

Appetitten på svinekjøtt øker blant norske forbrukere. Stadig flere vil ha det ferdigstrimlet, for å kunne lage middag i en fei. Etter en svak tilbakegang i 2008 og 2009, økte forbruket av svinekjøtt med to-tre prosent i 2010. Nå tyder ferske tall fra den største leverandøren på at veksten fortsetter.

Publisert

Ferdigstrimlet svinekjøtt blir stadig mer populært blant norske forbrukere. (Foto: Nortura)

– Salget økte med nye 2,8 prosent i fjor, og denne trenden har fortsatt inn i 2012, sier Anita Mikalsen, kategoridirektør for kjøtt i Nortura, morselskapet til Gilde.

Bestselgerne er koteletter, ribbe, stek og filet. Men brattest er veksten for ferdigstrimlet kjøtt.

– Etterspørselen blant forbrukerne økte med over 50 prosent ifjor. Så langt i år har butikkomsetningen økt med nye 30 prosent og utgjør snart en sjettedel av nordmenns kjøp av svinekjøtt.

Ligner kylling

Veksten har sammenheng med at norske forbrukere vil spise sunt og lettvint, mener seniorkonsulent John Spilling i Ipsos MMI, som står bak undersøkelsen Norske Spisefakta.

– Renskåret svinekjøtt har en forbrukerprofil som ligner kylling. Det inneholder lite fett, kan brukes i mange retter og er ikke spesielt dyrt. Dette er viktige valgkriterier for norske forbrukere, sier Spilling.

Gjennomsnittlig har nordmenn svinekjøtt til middag nesten 50 ganger i året.

– Sterk vekst for ferdigstrimlet kjøtt spesielt stemmer godt med den lettvinthetstrenden som har preget kjøkkenvanene våre de senere årene. Vi ønsker å få middagen klar raskt og uten for mye jobb, samtidig som vi vil ha følelsen av faktisk å ha laget mat selv.

Må smake godt

Samtidig er det viktig for mange forbrukere at det å spise sunt og magert ikke går på bekostning av smaken, påpeker Anita Mikalsen i Nortura.– Derfor har vi nå lansert en rekke nyheter innen produktserien Edelgris, som er saftigere enn vanlig svinekjøtt fordi det er mer marmorert. Likevel inneholder det bare rundt tre prosent fett i gjennomsnitt.

Edelgris er basert på en egen svinerase som er forsket frem i et samarbeid mellom Gilde og Norsvin.– Dette samarbeidet pågår fortsatt, og gir et godt grunnlag for produkttilpasninger i tråd med forbrukernes ønsker også i tiden fremover, sier Mikalsen.

Newswire

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

"

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"

Powered by Labrador CMS