QmeierimelkBentMyrdahl1

Landets største melkekartong

Q-Meieriene viser til gode tall for først kvartal 2011, men nøyer seg ikke med det. Nå lanserer lillebror i melkemarkedet Norges største melkekartong. Fra mai av står 1,75 liters Q-melk i butikkene og lillebror varsler kamp om melkekundene.

Publisert

Bent Myrdahl i Q-Meieriene.

Q-Meierienes tall for første kvartal viser at utfordrermeieriet tar stadig større markedsandeler fra Tine. Suksessproduktet Skyr fortsetter å ta av, og har nå nesten 10 prosent av youghurtmarkedet i Norge, heter det i en pressemelding.

Satsningen på sjokolademelk har også vært en stor suksess og har på litt over et år tatt nesten 20 prosent av dette markedet. Tines Litago sjokolademelk blir pustet i nakken av konkurrenten og nå varsler Q-Meieriene krig i den aller største kategorien - nemlig melk.

Størst på en måte

- Q-Meieriene har 15 prosents markedsandel innen melk. Vi har fettredusert melk tilpasset forbrukernes ønsker og kan si at vi har Norges sunneste melk. I mai lanserer vi Norges største melkekartong - nå kan vi faktisk også si at vi er størst, på en måte, kommenterer Bent Myrdahl i Q-Meieriene.

36 ganger større markedsbudsjett

Tine har siden mars 2010 og frem til mars i 2011 brukt 76,2 millioner kroner brutto i markedsføring av Tine melk i det norske markedet. (Kilde: MediaEdge). Dette før alle andre markedsaktiviteter som sponsing er tatt med, eksempelvis ski-VM i Oslo. Q-meieriene brukte i samme periode 2,1 millioner.

- Vi innrømmer at det er lett å drukne i markedskampanjene fra Tine. Klart vi bare kan drømme om de enorme markedsbudsjettene, men vi nekter å la oss knekke av monopolisten. Vårt svar er å tenke nytt og smartere, det vet vi forbrukerne setter pris på, sier Myrdahl i pressemeldingen.

Forbrukerne utvikler Q-Meieriene

- Vi gjør ikke dette bare fordi folk skal legge bedre merke til oss, vi gjør det fordi vi har opplevd det som et ønske fra husholdninger og forbrukere, sier Myrdahl. Lanseringen av Q-Skyr har fortalt oss at vi har mange lojale forbrukere som ønsker å bidra med å utvikle Q og våre produkter, så når forbrukerne sier de ønsker dette, ja da skal de få det sier Bent Myrdahl.

Pressemelding/NTBinfo

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS