QmeierimelkBentMyrdahl1

Q-Meieriene vant merkevarepris

Q-Meieriene gikk helt til topps i “Nielsen Merkestyrkepris for 2011” som ble utdelt for 17 gang i Oslo denne uka. 38 av landets største merker var innstilt. - En stor dag - for en liten utfordrer, sier Bent Myrdahl, melkekrigeren i Q-Meieriene.

Publisert

Bent Myrdahl i Q-Meieriene.

Q-Meieriene gikk helt til topps i “Nielsen Merkestyrkepris for 2011” som ble utdelt for 17 gang i Oslo denne uka. 38 av landets største merker var innstilt. - En stor dag - for en liten utfordrer, sier Bent Myrdahl, melkekrigeren i Q-Meieriene.

AC Nielsens Merkestyrkepris ble torsdag gitt til Q-Meieriene. Den lille utfordreren gikk helt i topps og premien ble utdelt foran en fullsatt sal på Nilsenkonferansen. Innovasjon, langsiktig utfordrerstrategi, vekst og at Q-Meieriene har klart å fremstå som et reelt alternativ for forbrukerne var blant kriteriene juryen la vekt på i sin begrunnelse.

13 år med nytenkning

Q-Meieriene har kjempet hver dag siden starten i 1998. Med små midler, men med en ukuelig tro på at meierimarkedet trenger konkurranse, har det lille meieriet utfordret med nye ideer og løsninger.

- Vi har laget nye helt nye distribusjonsløsninger. Vi var først med lettere lettmelk, først med skrukork på melkekartongene og først med målevindu. Det siste nye er at vi nå skal bli den første med Norges største melkekartong. At vår oppfinnsomhet og annerledeshet verdsettes av markedet og ikke minst forbrukere, tar vi som en stor anerkjennelse og har vært vår motivasjon siden starten, sier Myrdahl.

Ny merkevareplattform gir resultater

- Å være utfordrer med små midler er tøft. For to år siden utarbeidet vi en ny merkevareplattform. Vi kalte den: Det finnes bedre måter å gjøre ting på. Merkevareplattformen gjennomsyrer alt fra produktutvikling og nye løsninger som vi har vært gode på, til nå også å gjelde all kommunikasjon. Vårt våpen i kampen mot monopolisten når vi ikke har de største midlene er altså alltid å tenke nytt og smartere, sier Lise Godfrey, markedsdirektør i Q-Meieriene.

Nytenkning

Selskapets nytenkning har også ført til de suksessrike lanseringene av Q SKYR som ble kåret til årets nylansering i dagligvarehandelen i 2010, og Q-Sjokolademelk som allerede har tatt omkring 20 prosents markedsandel av Tine.

Tine har det siste året brukt 36 ganger så mange penger på markedsføring av melk enn Q-Meieriene. Monopolisten brukte over 76 millioner kroner brutto bare på markedsføring av Tine melk. (Kilde: MediaEdge). Q-meieriene brukte i samme periode 2,1 millioner.

I godt selskap

Q-Meieriene vant i finalekamp med velkjente merker som Sørlandschips, Kiwi, Salma og Freia Melkesjokolade. Fjorårets vinner var Rema 1000. Tidligere har blant annet Fjordland, Pizza Grandiosa, Freia, Coca Cola, Toro med flere vunnet prisen.

- At vi som en liten utfordrer kommer med i et slik selskap er en utrolig ære. Vi lover at vi ikke skal vike en tomme, og at vi gir oss ikke i kampen vår, sier Godfrey.

Pressemelding/NTBinfo

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS