
Norsk øl til WACS-kongress i Korea
I forbindelse med den store verdenskongressen for kokker, WACS2012 utenfor Seoul i Sør-Korea, skal den norske delegasjonen by på norsk øl. – Vi skal markere oss tydelig, sier prosjektleder Jørn Snorre Andersen, som leder en delegasjon med over 50 nordmenn som skal til Korea og WACS2012 (World Association of Chefs Societies) fra 1. til 6. mai. 1600 flasker norsk øl er med på reisen.
Illustrasjonsfoto: Isidor Åstrøm

Årsaken er at neste gang kongressen samles, skjer det i Norge og Stavanger 2014. Nordmennene er til stede for å invitere til neste konferanse og ikke minst snappe opp gode tips.
Seks ulike bryggerier
Det norske ølet Andersen har med seg er fra seks ulike norske bryggerier, Lervig (Stavanger), Berentsen (Egersund), Nøgne Ø (Grimstad) Haandbryggeriet (Drammen) Frydenlund og Ringnes (Oslo).
– Vi regner med at norsk øl vil falle i smak, og skal vi skal dele denne delen av norsk drikkekultur med gjestene våre i Korea. Litt akevitt har også fått plass på pallen på vei til det fjerne østen.
– Disse ulike ølvariantene er valgt i samarbeid med Bryggeriforeningen og ølkjenneren Sigrid Stretkværn for å passe til fisk, spesielt laks, kveite og makrell, opplyser Andersen.

Eksport av norsk sjømat og turisme
Norsk øl på vei til WACS2012 i Sør-Korea.
Norge satser både på eksport av norsk sjømat og turisme i forbindelse med WACS2012 kongressen i Korea, og regner med å markere seg i viktige markeder.
– Både USA, Tyskland, Japan, Storbritannia og Kina er viktige for oss. Her møter vi sentrale kokker og viktige beslutningstakere for mat og drikke for markeder vi satser i. Derfor regner vi med å få mye igjen for både kongressen i Korea, og ikke minst arbeidet vi nå skal gjøre frem til WACS2014 Stavanger, sier Andersen.
Den norske delegasjonen har også med seg en helt fersk film som viser både landbruk og sjømatnæring til det internasjonale publikummet i Korea, og ikke minst norske turistmål og fjorder.

Pressemelding
Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?
Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag
Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:
• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter
• restauranter
• barer og puber
• utesteder
• kafeer
• contract catering
• kantiner
• institusjoner
Bestill abonnement på magasinet Horeca her
Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.
"